38
Čo ja považujem za slobodu.
Cena niečoho nezáleži na to, čo tým dosiahlo, ale na to, že
koľko sa za to zaplatilo – koľko to nás stálo. Dám príklad. Liberálne
inštiuty prestávajú byť liberálné keď sa náhle dosiahli: neskôr,
nič nepoškodzuje viac a horšie slobodu než liberálne inštitucie. Ich
následkz sú už dos známe: podrývajú vôľu k moci; vyrovnajú hory
s dolinami, a volajú to mravy; pod nimi sa muži stávajú malí,
bojayliví a hedonistickí – každy krát je to davské zviera, čo
zvíťazí s nimi. Liberalizmus: lepšie povedané, davsky-zvierat-izácia.
Tie isté inštiucie majú celkom iné
následky, keď sa za nich stále bojuje; potom skutočne poprorujú
slobodu mocným spôsobom. Po podrobnejšom vyskúmani, je to vojna, ktorá
spôsobuje tieto následky, vonja pre liberálne inštitucie, čo,
keďže je vojnou, dovoľuje pokračovanie iliberálnych inštinktov.
A vojna vychovuje na slobodu. Lebo však čo je sloboda? To, že
človek má vôľu zobrať zodpovednosť pre seba. To, že
človek udržuje vzďalenosť, čo nás odhradzuje. To, že sa
človek stá nevšímavý a tuhy v oči ťažkosťám,
útrapám, stracám, ba aj k živote samý. To, že človek je pripravovaný
obetovať ľudi pre svoj cieľ, v čitani seba. Sloboda
znamená to, že mužské inštinkty, ktoré sa radujú z vojny a víťazstva,
dominujú nad inými inštinktami, najmä inštinkt za „pôžitok.“ Človek, kto
sa stál slobodný – a o koľko viac duch, čo sa
stál slobodný – pľuva na opovržlivý druh potešenia, o čom
snívajú maloobchodníci, Krešťania, kravy, ženy, Angličania a iní
demokrati. Slobodný muž je bojovníkom.
Ako sa mera sloboda medzi
individuálami a národnosťami? Podľa odporu, čo sa musí
prekonať, podľa námahy, čo sa vyžiaduje, aby ostali na vrch.
Najvyššie druhy slobodných mužov by sa malo hladať tam, kde najviac odporu
sa ústavično prekoná: päť krokov od tyranstva, blísko prahy
k nebezpečenstvu otrocstva. To je pravdou v psychologickom
zmysle keď so slovom „tyranami“ sa mysli tie neústupné a príšerné
inštinkty, ktorí vyvolávajú vrchol autorite a discipliny proti sebou;
najkrajšým typom: Iulius Caesar. To je pravdou v politickom zmysle tiež;
stači len prezrieť históriu. Národy, ktorí máli nejakú hodnotu, dosiahli
nejakú hodnotu, to nikdy nedosiahli pod liberálnymi inštitutami: bolo to
veľké nebezpečenstvo, čo z nich urobilo niečo
záslužujúc úctu. Len nebezpečenstvo nás pripomenie o našých
schopnosti, našých cnosti, našom obrneni a našých zbraňoch, našom duch,
a hna nas do toho, aby sme boli silný. Prvý základ – musíš
to potrebovať, aby si bol silný – inač nikdy nebudeš silný.
Tie veľké pareniska pre silných –
pre najsilnejšý druh človeka, čo doposial existoval – aristokratické
spoločenstva ako Rím alebo Benátky, porozumeli slobodu presne v tom
zmysle ako si to ja rozumiem: ako niečo, čo niekto má, alebo nemá,
niečo, čo niekto chce, čo niekto dobije.
44
Čo ja považujem za genialitu.
Veľkí muži, tak ako veľké veky, sú vybušninami v čom je
ohromná sila uskladaná; ich predbežná podmienka je vždy, v historickom
a fiziologickom zmysle, to, že na dlhú dobu sa veľa zbieralo,
uskladalo, ušetrilo, a uchovávalo pre nich – to, že už dlho nebol žiadny
výbuch. Keď je zrazu napätie v bytie už príliš veľké, tan len
najnáhodnejšý podnet stači nato, aby priniesol na svete „genius,“
„veľký čin,“ veľký osud. Čo záleži na okoli v taký
čas, alebo na „duche veka,“ alebo na „verenjej mienke“!
Zoberme príklad Napoleona.
Revolučné Francuzsko, a ešte viac predrevolučné Francuzko, chcel
vytvoriť opačný typ, a vlástne, sa im to aj podarilo. Zato, že
Napoleon bol iný, dedič k silnejšiu, staršiu, antickejšiu civilizáciu
než k tej, čo sa v tom čase vymieralo vo Francuzku, stál sa
Pánom tam, bol jediným Pánom. Veľkí muži sú potrební, vek
v čom sa objavujú je náhodou; to, že sa vždy stávajú Pánami nad
svojou vekou je zato, že sú silnejší, starší, lebo na dlhšiu dobu veľa sa
prenich zbieralo. Styk medzi geniom a jeho vekou je ako styk medzi silnými
a slabými, alebo medzi starými a mladými: vek je vždy oveľa
mladšia, chudšia, nezrelejšia, menej istá o seba, viac ako detsko.
To, že vo Francuzku dnes majú celkom
iný pohľad na tú otázku (a v Nemecku tiež, ale na tom nezáleži), že
milieu teória, čo je skutočne teória nerváka, sa stál skoro vedou
a našlo podporovateľia aj medzi fiziológov – to „zapacha“
a vyvoláva smutné úvahy. Nie je o nič iné v Anglicku, ale
to ja každemu jedno. Pre Angličanov sú len dve spôsoby ako sa dá
vysvetliť genius a „veľký muž,“ alebo demokratický, podľa
príklada Buckle, alebo nábožský, podľa príklada Carlyle.
Nebezpečnosť, čo je
súčasťou veľkých mužov a viek je neskutočná; vysilenie
každého druhu, nepoldnosť, ich hneď následuje. Veľký človek
je fináleomV veľký vek – Renaissance, na príklad – je fináleom. Genius, vo
svojej práce a vo svojích činoch, je a musí byť
márnotratníkom: to, že premarni seba, to je jeho veľkosťou. Pud seba
záchovy je zrušený; premáhajúcy nátlak vytekajúcych síl mu nedovoľujú
takúto starostlivosť a obzretelnosť. Ľudi to nazúvajú
„sebaobetovanie,“ a chvália jeho „smelosť,“ jeho nedbánlivosť
v oči svojho šťastia, jeho oddanosť k jednej pojme,
k veľkému cieľu, k vlásti: bez pochyby nedorozumenia. On
vytieka, prekypuje, vypotrebuje seba, a ne ušetri seba – a to je
kalamitným a nedobrovoľným úmrtim, o nič menej ako keď
rieka zaplavuje zem. Ale, keďže toľko dlhuje takým výbuchom,
veľa sa im aj dalo ako náhradou: na príklad druh vyššých mrav. Však tak to
býva s ľuďskou vďačnosťou: zle porozumie
svojím dobrodincom.
45
Zlodej a to, čo je
s ním spojené. Zlodej je príkladom silného človeka pod neprajnými
podmienkami: silný človek kto sa ochorel. Chyba mu divočina,
slobodnejšie a nebezpečnejšie okolonosti a spôsob života, kde
všetko, čo je zbraňou a obranením v inštinkte silného
človeka má svoje poriadne miesto. Jeho cnosti sú vyobcované
spoločnosťou; najzákladnejšie púdy, čím bol darený o nedlho
rastú spolu s skľúčujúcymi náladami – s podozrievaním,
strachom a nečestnosťou. Ale to je skoro recept pre fiziologickú
degeneráciu. Hocikto, kto musí robiť tajomne, s dlhým napätim,
pozorom a ľstivosť to, čo vie najlepšie robiť,
a čo chce najviac robiť, sa stane anémický; a keďže
vie len žať nebezpečnosť, prenasledovanie a kalamita
z tých inštinktoch, jeho postoj v oči týmto inštinktám sa tiež
obráca, a začne ich zažiť fatalisticko. Je to v
spoločnosti, v našej zdomacnenej, priemernej, emaskulovanej
spoločnosť, v čom prírodzený človek, kto prišiel
z hôr alebo z dobrodružstva nad morou musí degenerovať do
zlodeja. Alebo skoro vždy musí; lebo sú prípady v čom taký muž sa
dokáže byť silnejšý než spoločnosť: Korzikán, Napoleon, je
najslávnejšým prípadom.
Svedectsvo Dostojevského sa tomuto
problému týka – Dostojevskij, jediný psychológ, mimochodom, od koho som sa
niečo naučil; je jedným z najkrajšých náhod mojho života, ešte
skôr než moje objavenie Stendhala. Ten hlboký človek, kto mál
desať krát pravdu vo svojom nizkom važeni povrchných Nemcov, žil na dlhú
dobu medzi odsúdencami na Sibír – tvrdí zlodeje, pre koho nebolo žiadnou cestou
späť do spoločnosti – a videl, že boli úplne iní, ako si ich on
sám predpokládal byť: boli vytvorení z najlepšieho, najtvrdšieho
a najvzácnejšieho dreva, čo vôbec rastie na Ruskom územi.
Vjadrujme prípad zlodeja jednoduchšie:
predstavme si muži s takou povahou, že či z takého alebo onakého
dôvodu, nedostávajú chvalenie od verejnosti a vedia, že nesú považovaní za
poháhajúci alebo účinní – ten Čandala pocit, že nesi považovaní za
rovnocenný, ale vyhnanec, nevhodný, ošpinujúcy. Všetkí muži takej povahy prejavujú
podzemský tón vo svojích myšlienkoch a činoch; všetko o nich sa stáva
bledejšie než u tých, ktorí žijú v dennom svetle. Ale skoro všetké
druhy bytia, ktorých dnes považujeme za znamenité raz žili v tom hrobnom
atmosfére: vedecký charakter, umelec, genius, slobodný duch, herec, obchodník,
veľký zbadateľ. Pokial sa kňaz považoval za najvyššý typ, každy
hodnotný typ človeka bol znehodnotený. Čas príjde, sľubim to,
keď kňaz bude považovaný za najnižšý typ, náš Čandala,
najlživejšý, najneslušnejšý druh človeka.
Vyvolávam pozornosť k tomu,
že aj teraz – pod najmiernejšou vládou mráv, čo niekedy vládlo nad zemou,
alebo aspoň nad Európou – každé úchylenie, každy dlhý, prílišdlhý pobyt
dole, každy výnimočný alebo nepriezračný spôsob jestvovania,
prinesnie človeka bližšie k tomu typu, čoho je najdokonalejšým
príkladom zlodej. Všetkí novátori ducha musia na nejaký čas nosiť
bledý a smrtelný znak Čandaly na svojích čelách – nie zato, že
ich iní takto považujú, ale zato, že oni samy citia ten hrozný priepasť,
čo ich oddeľuje od všetkého, čo je zvyčajné a mravné.
Skoro každý genius pozná, ako jeden súčasť svojho bytia, „Catilínsku
existenciu“ – pocit nenávisti, pomsty, a vzbúrenia proti všetkému, čo
už je, čo sa ďalej nič nestáva. Catalinus – tvar
prechádzajúceho života každého Caesara.
4
Ja som bol prvý, kto zobral vážne, aby
sa porozumelo starčým, stále bohatým a aj prekypujúcym Hellenským
inštinktom, ten nádherný fenomen, čo sa poznalo pod menom Dionysus: dá sa
to vysvetľovať len ako nadbytok síl. Hocikto, kto vyskúmal do
Grékov, ako ten najhlbšý žiak ich kultúry, Jacob Burckhardt v Basel, vedel,
že niečo sa tým skutočne dosiahlo; a Burckhardt pridal špeciálnu
časť na tento fenomen k svojemu Civilizáciu Grékov. Aby
sa pozorovalo opačný prípad, stači len pozerať na skoro smiešnu
chudubu Nemeckých filológov v súvislosti s Dionyzickom. Slávny
Lobeck, predovšetkým, liezol do ten svet tajomných štátov s celou ctihodnou
istotou červíka vysušený medzi knihami, a oresvedčil seba, že by
to bolo prejavom vedeckej povahy byť pohotový a detský až kým to
nebolo odporné – a s vrcholom učenosti, povedal nám Lobeck, že
tieto kuriozite nemalí žiadny skutočný význam. Faktom je, že kňazy
mohli povedať členom takýchto orgie niektoré nie celkom necenné veci,
že víno vyvoláva vášeň, že muž môže pod niektorými podmienkami žiť na
ovocie, že rastlini kvítaju v jari a uvädnu v jeseni. Čo sa
týka pozoruhodné množstvo ritusov, symbolov, a mýtov orgiastického pôvodu,
čim je antický svet skutočne zamorený, toto dálo možnosť
Lobeckovi byť stále dôvtipnejšý. „Gréci,“ hovorí (Aglaophamus I, 672), „keď
nemali nič iné na práci, sa smiali, vyskákali, a behali do okola; a,
keďže citi muž niekedy tú potrebu, posedeli sa, plákali, a bedákali. Iní
prišli neskôr a hladali nejaký rozum za tým pozoruhodným správaním; a tak
vznikli, ako vysvetlenia pre týchto zvykov, nepočitateľné množstvo
tradície týkajúce sa hostinami a mytami. Na druhej strane, sa verilo, že
ten droll ado, čo sa na konci odohrávalo na tie dni hostín, muselo
náležito byť súčasťou festivála a tým pádom sa to udržovalo
ako súčasť nábožského obrada.“ To je opovržlivým táraním: Lobeck sa
nedá brať vážne ani na sekundu.
Máme celkom iný pocit z toho, keď
vyskúmame do pojmu „Grécky,“ čo rozvíjali Winckelmann a Goethe, a vidíme,
že je to nezlúčiteľné s tou základou z čoho Dionyzické
umenie vzníka – orgiasticko. Nemám pochybnosti o tom, že Goethe, ako otázka
zásad, vylučil hocičo také od možnosti Gréckeho ducha. Následne
Geothe neporozumel Grékom. Lebo je to len v Dionyzických tajomstvách,
v psychológii Dionyzického štáta, kde základný fakt Hellenistického
inštinkta najde svoje vyjadrenie – svoju „vôľu k živote.“ Čo si
zabezpečil Hellen pre seba týmito tajomstvami? Večný život,
večné vyskytnutie života; prisľubenú budúcnosť a vysväcovanú
minulosť; triumfálne Ano k živote mimo všetkého vymierania a zmenenia;
skutočný život ako celkové pokračovanie života pohlavným
rozmožovaním, tajomstvám sexualite. Tým
pádom bol sexualný symbol Grékom uctievaným symbolom par-excellence,
skutočná prenikavosť v celek Antickej nábožnosti. Každý jediný
súčasť činy pohlavného rozmnožovania, tehotstva, a narodenia
vyvolávalo najvyššie a najslávostnejšie pocity. V doktrine týchto
tajomstiev bola bolesť vyhlasená za sväta; trpenie ženy počas
porodenia označujú každú bolesť; všetok stávania sa, rastenia –
všetko, čo zapezpečuje budúcnosť – obsahuje bolesť. Aby
bola večná rádosť v tvoreni, aby vôľa k živote mohla
seba večna príjať, utrpenie porodujúcej ženy tiež musí stále
existovať.
Všetok toho je zhrnúte v slove Dionysus:
nepoznám žiadny vyššý symbolizmus než ten Grécky symbolizmus
Dionyzických festiválov. Tu je ten najprenikavejšý inštinkt života, ten, kto je
smerovaný k budúcnosť života, stelesnený v náboženstve – a cesta
k živote, rozmnoženie, sa tu stáva svätou cestou. Bolo to
Krešťanstvo, so svojým ressentiment v oči života v hlbkoch
svojho srdca, čo pre prvy krát urobilo niečo nečisté zo
sexuality: hodilo špinu na pôvod, na základ našho života.
5
Psychológia orgiastického ako
prekypujúcy pocit života a sily, kde aj bolesť je stále účinný
ako stimul, my podalo kľúč k pojme tragického pocitu,
čo neporozuemli nielen Aristotle, ale najmä naší poderní pesimisti. Tragédia
je tak vzďalené od otoh, že by dokázala hociaký pesimizmus v Hellenoch,
v tom zmysle ako to myslel Schopenhauer, že môže, na druhej strány,
byť rozhodujúcým vyvratením toho. Povedať životu Ano aj spolu s jeho
najťažšými a najčudnejšými problémami, vôľa k živote oslavujúc
svoju vlástnu nevyčerpateľnosť aj v obetovani svojích
najvyššých typov – to som ja nazíval Dionyzické, to som ja
odhadol byť mostom k psychológii tragického básnika. Nie aby
si bol oslobodený od strachu a súcita, nie nato, aby si sa očistil od
nebezpečných nálad prudkým vypustením – Aristotle to tak vysvetlil – aly
aby si bol sám seba, aby si citil večnú rádosť v stávani sa,
mimo všetkej hrôzy a súcita – tá rádosť, čo obsahuje aj rádosť
v ničeni.
A tým pádom dotýkam tú otázku
čím som začal: Pôrod Tragédie bolo mojím prvým prehodnotením
všetkých hodnôt. Tým pádom zase stojim na pôdu z čoho moj úmysel,
moja schopnosť rastie – Ja, posledný žiak filozofa Dionysus – Ja,
učiteľ večného výskyta.