IMPERATOR CĆSAR AVGVSTVS

 

 

O Augustovi

 

Octavianus

Od Octaviana do Augusta: Uloženie Novej Vlády

Respublica Augusta

Administrácia Ríše pod Augustom

Vek Augusta

 

 

Octavius

 

          Gaius Octavius, kto bol svetom znamý ako Octavianus a neskôr ako Augustus, sa narodil September 63 PNL; bolo rok v čom Cicero bol konzúlom a rok v čom si veľký rečník začal uvedomiť, že Rímska Republika súrne vyžiadovala reformy, aby sa v nej dalo poriadok ďalej udržovať. Otec a Starý Otec Octaviana malí obidvaja tie isté mena ako on; jeho starý otec bol bankár ekvenstriansého postavenia, a jeho otcovi sa podarilo stať členom Senáta a vyliezol na priečke Prétora v 61 PNL. Aj keď ako rodina boli nový v politike Ríma, Octavii, vďaka svojemu bohatsvu a lokálny vplyv, boli už dlho vážení vo svojom meste pôvodu Velitrae, okolo 40 kilometrov od Ríma.

 

          Počas šesťdesiatich rokov sa zdá, že otec Octaviana bol spojený s politickými dianiami do čoho bol aj Iulius Caesar zaťahovaný, ale pri tom ho Cicero chválil pre jeho spravodlivosť. Nie je to teda prekvapujúce, že politická náklonnosť Octavia v oči Caesarovi, spolu so svojou všeobecné dobrou povesťou, ho vyznačilo ako muž komu bolí veľké veci osudené. To, že zobral neter Caesara, Atia, za ženu je iste dôkazom o náklonnosti rodiny Caesara v oči nemu. Potom čo skončil svoje prétorsvto, stál sa  provinciálnym správcom Macedonie, kde ďalej nabudoval svoje dobré meno; Nie je pochyba o tom, že len nevčasná smrť v 58 PNL, mu zabranilo v tom aby bojoval (a najskôr a vyhral) vo voľbach o konzúlstvo.

 

          Atia sa čoskoro vydala znovu, a zda sa, že jej syn mál dorbý a plodný vzťah k svojému nevlástnemu otcovi, šľachtíc Lucius Marcius Philippus, kto bol konzúlom v 56 PNL. Nestrátil ale svoje vzacné spojoenie k rodine svojej Matky (Iulii), však prvý krát keď sa ukázal vo verejnosti bolo aby podal smutočnú reč pre svoju starú mamu, Iuliu, Caesarová sestra. Aj keď sa to, čo povédal je stratené, podľa všeobecného zvyku by sa dalo očakávať, že bolo rozsiahlejšie ako len chváloreč o Iuliových vlástnosti, iste bolo zhrnúte aj predkovia a výkony roda Iulii; nebolo by to veľké prekvapenie keby kariéra jeho stryka v tom hrala veľkú úlohu.

 

          Bolo to v štyridsiatich rokoch keď Caesarový záujem o mladom Octavianovi začalo byť jasné; aj keď jeho matka skusila zabraniť to, aby na cursus honorum nebol príliš rychlo povýšený, Caesar zabezpečil jemu úctu a pozície v svojom zbore ako učeň. Vzďalený vzťah Caesara začalo sa viac a viac podobovať na vzťah medzi otcom a synom. Najvyznačnejšia úcta zabezpečená Caesara Octavianovi bolo Octavianov povýšovanie v 45 PNL do patrijskej aristokratickej triedy; rok za tým mál Octavius sprevádzať Caesara v jeho kampaň vo východe, spolu s niektorými zo svojích kamarátov, ako Marcus Vipsanius Agrippa, kto hral veľmý dôležitú úlohu v jeho živote, ale Caesar bol zavraždený len ar dni pred tým, čo planoval ísť. Vo svojom závete menoval Caesar Octaviana ako svoj syn a zástupca; Gaius Octavianus sa tým padom stál Gaius Iulius Caesar Octavianus. Od vtedy ho poznalo Rímsky svet ako „Caesar,“ ale buducé generácie ho poznali (aby sa nie zaplietli) ako „Octavianus,“ meno čo údajne nenávidel.

 

          Atentát na Caesar 15 Marec 44 PNL urobilo zmätok z plán a emocie svojho adoptívneho syna. O nič menšie nebol zmätok v čom sa našla Republika, lebo vraždovia Caesara, Marcus Brutus a Cassius, neurobili žiadné plány pre budúcnosť, len očakávali, že smrť tyrana len jednoducho spôsobuje znovuzrodenie Republiky. Atentát na Caesar tým pádom mála za následok to, že ostalo v Ríme prazdné miesto vladára; to miesto rychlo, ale nie trvalo, obsadil Caesarov zástupca Marcus Atnonius, konzúl v 44PNL. Republikánci, ktorí boli zhŕnutí pod vokálnym ovladaním Cicera, čoskoro ľutovali to, že nezabili aj Marca Antonia. To že sa Antonius skončil v takej slabej pozícii nebolo zásluha Cicera a Republikáncov, ale následok ich podcenovanie schopnosti Octavia.

 

          Takže, bez toho že by ho Antonius vôbec všimol, prišiel Octavius k Ríme v lete 44 PNL, aby sa skamarátil s priateľami a spoločnícami Caesara, v čitani Cicera, ktorej pýchy bolo vzrúšované myšlienkou, že „svätý mladenec“ (ako ho nazval Cicero) sa pridá jeho hnutiu a bude po považovať ako svoj politický patrón. Bolo to následok veľkého vzrúšenia z toho, ako sa veci dopadli, že Cicero vymyslel svoj plán použiť Octaviana nato, aby zvrhol Antonia a jeho spoločníci. Pre Octaviana toto pozorovanie nemohlo príjsť v ľepšom čase; mál len 18 rokov, a normálne by musel čakať ďalšých dvatsať rokov pod podmienkami cursa honoruma kým bol schopný bojovať o konzúlstvo.

 

          Počas celého leta 44 PNL podál Cicero svoj séria „Phillipckých Prejavov“ proti Antoniom, nenechávajúc ani jednú stránu sukromného života konzúla napokoji. Na konci roka vyprchal Antoniovi konzúlsvto, a odišiel na sever vládnuť nad provinciou, ktorú zvolil pre seba – sever Talianska, čo Rímana nazívali Gallia Cisalpina, a čo sa považovali za skotočnú  bránku k Taliansku. Ale, hnany Cicerom, nechcel starý spravca Decimus Brutus, kto bol jeden z sprísahovateľov proti Caesara, odstúpiť z vlády. Antonius ho obliehal v meste Mutina, pri čom Cicero návrhol, aby sa pošlo armáda na sever, ktorá by prišla Brutusovi na pomoc. Napriek vzrúšujúcej retoriky Cicera bolo to armáda vytvorená na zaútočenie proti zákonito zvoleného prokonzúlovi Cisalpinskej Galie, Marcus Antonius; a ďalej rozšírujúc hranice svojho zločina, návrhol aby konzúly z 43 PNL (ktorí boli spravnými náčeľníkami tejto armády) sa delili s Octavianom o vláde nad armádou, potom čo Cicero prehovoril Senáta aby povolili to, ahy bol povyšený na priečku bývalého prétora privolením to, aby preskočil všetké priečky až do prétora. Táto priečka by nebola dovolená Octaviovi podľa cursa honoruma až kým nemal skoro štyridsať rokov.

 

          Brutus bol zachranený – ale za vysokú cenu, obidvaja konzúli zahynuli v bitke, niektorí tvrdia že Octavianus uch dal zabiť. Antonius nechytili, a niektorí zase podozrievajú za to Octavianus. Pre Ciecera a Republikáncov, spravil Octavianus svoju úlohu, a ho rozkazovali aby odovzdal vojákov Decimu Brutusovi. Nie je to prekvaujúce, že odmietol, tvrdujúc, že nemohli očakávať, že kooperuje s jedným z vraždov svojho otca; pietas Octaviana (jeho povinnosť otcovi) zahaľilo nemálo účeľnosti. V mieste toho obrátil svojích vojákov k Ríme, nárokoval si (a aj vyhral) konzúlstvo, a vrátil sa k severu stretnúť sa s Atnoniom a ďalšým blízkym spoločníkom Caesara, Marcus Aemilius Lepidus. Spolu sa dohodli, že vytvoria Druhý Triumvitát.

 

          Na rozdiel od prvého súkromného Triumviráta Pompeia, Caesara a Crassa v 40 PNL, bol Druhý Triumvirát  formálne dohodnúte a schvalené ako zákonitá vláda Ríma a Ríše. Ale napriek tvrdenej veľkoleposti jeho úmyslov – zahojiť chorobu Republiky – jeho skutočný cieľ bolo skôr slúžiť sukromnú a frakciovú ambiciu. Traja členia boli spoluvládcovia novej Caesarskej frakcie, a aj keď bolo samozrejme, že skôr alebo neskôr súperenie by ich roztrhlo, Caesarské frakcia vyžiadovalá nie jedného náčeľníka, alke troch. Tak ako to urobil Sulla v 82 PNL, traja začali so sériou čistiek aby eliminovali svojích protivníkov a aby nazbierali peniaze, ktoré potrebovali aby mohli uspokojiť dav aj armádu.

 

          Cicero bol jeden z prvých, ktorí zaplatili najvýššiou tresťou. Vojenský kampaň bolo potom usporiadovaná aby sa pomstilo smrti Caesara a zvrhlo Decima Bruta, Cassius a ich spoločníkov; V bitke pri Phillipi (v Grécku) v 42 PNL sa Caesarská frakcia konečne pomstila za smrť svojho bývalého veliteľa – a ako následok svojho víťazstva dostala vládu nad šesťdesiatimi legiónami, skoro štvrť milióna mužov.

 

          Po Phillipi, boli oblasti prevahy rozdelované medzi troma. Na začiatku vyzeralo to tak, že Antonius najviac osožil z tejto dohody, v tom že dostal vládu nad východom, čo sa vždy považovalo za veľká zdroj všeliakých zásob. Octavianus dostal Taliansko; výhoda toho bola, že to bolo srdcom Ríše, ale bolo to aj miesto, kde by následovali najväčšie ťažkosti a najviac rušovania kedy sa prevzal územie pre osídlovanie veteránov, ktorí traja chceli demobilizovať. Taliansko aj trpelo pod pirátskou činnosťou syna Pompeia, Sextus, kto založil základne v Sicilsku a sa prejavoval ako „Syn Neptúna.“ Narúšil obchod Taliasku, najmä zásob pšenicy ktoré prichádzali zo zahraniči, a ponukol utolisko pre všetkých protivníkov troma, ktorí prežili čisťky.

 

          Antonius dúfal, že tieto ťažkosti podnorujú Octaviana, ale poslal svojho bráta, Lucius Antoninus, v prípade, že by preňho neboli dosť. Ale Octavianus iba získal z rizkantnej pozície do čoho bol vrhnúty. Nielen prežil napriek tých problémov, ale podarilo sa mu ich využiť pre svoj vlastný prospech. Dobyl Lucia Antonina v 41 PNL, a podarilo sa mu ovládať aj Sexta Pompeia, kým v 36 PNL konečne prieviedla stratégia Agrippu k víťazstvu nad „Synom Neptúnovi.“ Pri tom, čo sa problémy na Západ zmenšovali, mohol Octavianus preukázať svoje cnosti ako ovládateľ západa, dávajúc do protikladu jeho obrana vlásti a jej hodnoty so skazanou Orientalizmou čoho, ako tvrdil, sa Antonius začal stáť obeťou prostrednictvom svojho vzťahu ku svojej Egyptskej milenke, Kleopatra.

 

          Povesť Octaviana rastlo spolu so svojími úspechami; vojska, nad čim vládal on a Agrippa dosiahli úspechy, ktoré boli kritické k zabezpečeniu mier v Taliansku, ale Legióny Antonia trpeli porážky a stratili Legiónske symboly Parthiancom, hlavní východní nepríjateľia Ríma, ktorí už v 53 PNL zapríčinili porážku a smrť Crassa. Úspech pre Octavianus a Arippa proti Sextom Pompeiom viedlo v 39 PNL k dohode, v čom bolo dovolené Republikáncom, ktorí našli chranu pod Sextom, aby sa vrátili späť k Taliansku. Návrat členov niektorých veľmý znamenitých rodín vyhralo Octavianovi úznanie za zásluhu ich rehabilitácie: pri tom sa dali použiť aj nato, aby dali dobré meno Caesarskej frakcii Octaviana a ho napokon aj vzďalenili od prejavovania sa ako Kráľa, niečo z čoho trpil Caesar, komu presne chýbala podpora takýchto ľudi.

 

          Ešte dôležitejšie než toto vyrovnanie bolo manželstvo medzi Octavianom a jednou s najaristokratickejších mladých žien ktoré sa v tom čase vôbec dali zohnať, Livia Drusilla. To manželstvo bolo na začiatku škandálom lebo Livia bolá už ťehotná; ale jej manžel Tiberius Claudius Nero, nevyslovil žiadne námietky. Octavianus nielen zbohatil sociálnou a politickou povesťou, čo takéto manželstvo mu samozrejme zabezpečilo, ale prinieslo to aj dvoch nových nevlastných synov do rodine – Tiberius (potom Imperatór) a Nero Drusus. To zase bolo perfektnou propagandou pre Octaviana, lebo sa mu podarilo tým zakryť škandál, čo jeho manželstvo vyvolalo obrátením pozornosť radšej na vzťah medzi Antoniom a Kleopatrou; Mohol nielen označiť nevhodnosť takéhoto vzťahu, ale že hlavná obeť toho bolá žena a sestra Antonia, Octavia. Nebolo by to zveličovanie tvrdiť že manželstvo k Liviou bolo jeden z najdôležitejšých rozhodnutí, čo Octavianus v živote urobil.

 

          Octavian, náčeľník Caesarskej frakcie, sa tým pádom teraz stál bojovníkom za Republiky a ochráncom patriotizmu, nacionalizmu, a tradičnej slúšnosti.

 

          Západ sa chystalo na vojnu ktorá nebola prejavovaná ako to, čo v skutočnosti bolo – ako občanská vojna medzi dvoma súperami za poitickú zvrchovanosť – ale ako národný boj za ochranenie Ríma proti Orietnálským barbarstvom a korupcii. Taliansko sa prisľubila svojmu ochráncovi v tej boje; „Spojené Taliansko“ bolo vojenské heslo v kampane proti Atnoniom a Kleopatrou. 31 PNL, v bitke pri Actium na Grécke pobrežie, vítazilo vojsko Octaviana, čím vyhral Octavianus občanskú vojnu. Smrti Atonia a Kleopatry v následujúcom roke mu zabezpečili nepopierateľnú vládu spolu s ohromným bohatstvom a povesťou – prostriedky k predsvečeniu a ovladaniu Republiky. Pre novú Caesarskú frakciu a pre nový Caesar, prišlo teraz čas preorganizovať Republiku. Predzvesti pre Octavianusa boli oveľa pozitívnejšie než boli pre jeho adoptívneho otca v 49 PNL. Octavian viedol Taliansko cez ťažkosti a spasoval ju v boje. Skoro jednohlasnou podporou ktorú zaslúžil ako dobývajúcy hrdina, mál teraz možnosť vytvoriť politický systém, čo by zapezpečila občania Republiky libertas, ale pod tou ochranou a trvalým dozorom, čo mnohí považovali za nielen sudené ale aj potrebné.

 

 

Od Octaviana do Augusta: Uloženie Novej Vlády

 

          O tom, že Republika potrebovala Pána, kto by ju riadil, neboli pochyby. Starý systém nestačil nato, aby udržoval poriadok, aby keby bol znovupostavený, tak by štát opäť padol do chaosa. Aj neikto s takou republikánskou náklonnosť ako Cicero konečne uznal, že štát potreboval „spravujúceho vodca“ (rector). Octavianus zostane vo vláde, aspoň to bolo isté. Ale ako? Počas následujúcych tridsať rokov jeho postavenie v štáte bolo uzákonené zložitým spojeným rôznych zákonných a mimozákonných mocí a výsad. Proces nebol okamžitý a nedalo by sa povedať, že sledoval jeden zámer; jeho rôzne súčasti sa skôr rozvyvinuli a boli opravené po čase, niekedy začínajúc s istým úmyslom, a niekedy aby sa vyriešili problémy, ktoré sa po ceste objavili. Veľa detialov sú neisté, ale celkový proces je ľahko pozorovať: začinal s dvoma „Vyriešeni Ústavy“ v 27 a 23 NL, niektoré opravy urobil v 19 NL, po čom následovali občasné udelenia rôznych práv a výsad až kým mu nebolo udelené konečný titul „Otec Vlásti“ (Pater Patriae) v 2 PNL.

 

          Po Actium ostala dosť, čo sa muselo vyriešiť. Potom čo dobyl Égypt, a vyriešil nejaké záležitosti tam, nevratil sa Octavianus do Ríma, lebo chcel dozorovať na usporianadie východu. Väčšinou sa nechali staré dohody Antonia tak ako boli, pokial staré vernosti boli náležito obnovené. Octavianus sa vrátil do Ríma a do Talianska v Auguste 29 PNL. Veľke množstvo vyslúžilcov bolo udelené územie (možno 25 legiónov obsahujúc 40,000 mužov alebo viac) aj v Taliansku aj v provinciách, ale teraz bez toho, že by niekto sťažoval, lebo obrovské bohatstvo Égypta mohlo zaplatiť za hojne odškodné. Keď vošiel do Ríma oslavil tri dni za sebou troch triumfov (nad Dalmatiou, Actiom a Égyptom). Z hľadiska práv sa jeho ťažká pozícia v 32 vyhýbalo a držal konzúlstvo každý rok od 31 do 23 PNL. Tak isto dôležité ale bolo mimo-zákonná základa jeho dominácie, čo Augustus neskôr nazíval „univerzálny súlad.“ Octavianus, podľa vlastných slov, „úplne ovlával všetké záležitosti“ jednoducho zato lebo každy chcel aby bol v tej pozície. Skočil občanské vojny, a všetké nádeje pre budúcnosť boli v jeho rukách a len v jeho rukách. V zhľadom na to sa Senát a Národ rozhodli mu zvoliť určité úcty V 29 PNL.

 

          To, aby Octavianus držal za sebou idúce konzúlstva nestačilo ako dlhodobový spôsob administrácie, najmä keď chcel uskutočniť svoje „Znovupostavenie Republiky“ (Respublica restituta). Musel najisť nejaký spôsob ako vytvoriť pre seba stabilnú pozíciu, ktorá tak isto presahovala a aj bola zosúladená so starými normami. Nad svojou priečkou na čelo administrácie sa tým pádom musel poriadne uvažovať, a to bez pochyby vysvetľuje prečo medzi tým, čo sa vrátil do Ríma 29 August 29 PNL, a svojím takzvaným „Prvým Vyriešením Ústavy“ 13 Januára 27 PNL bola osemnásť mesiacová medzera. Príklad konca Caesara muselo byť veľmy jasné v mozgu Octaviana. Aj napriek ohromnej popularite toho Diktatóra, jeho úplne víťazstvo nad svojími nepríjateľami v občanskej vojne, a oddanosť jeho vojakov, bol vykončený pár nespokojnými aristokratami. Medzi najhlávnejšími cieľami Octaviana muselo tým pádom byť uspokojenie elity. Otázka vernosti armád tiež vyžiadovala súrne riešenie. Tieto dve otázky boli srdcom „Prvého Vyriešenia“ 13 Januára 27 PNL.

 

          V ten deň vošiel Octavianus do Domu Senáta a vyhlásil, že mieni odovzdať svoju priečku a utiahnuť sa do súkromného života. Senatóri, možno zmätení z toho, reagovali pobúrene a naliehali na tom, aby ostal Octavianus ako hlava štáta. Ukázal sa byť zhráhavy, ale na konci prijmal Octavianus to, aby dostal podiel spravovania štátu, pri čom dostal vládu nad Španielskom (okrem Baetica), Galliou, Syriou, Kyprom a Égyptom. Senát a Národ dostal to, čo ostalo. V jeho rozšírených provincia, udelené na desať rokov, mohol Octavianus menovať legátov aby spravovali regiónu v jeho mieste. Nie je to isté, že na základe akého práva dostal tie vlády, či to bolo kvôli jeho imperium consulare alebo proconsulare, jeho imperium maius alebo aequum, ale zdá sa, že to najskôr bolo jeho imperium proconsulare, lebo príklady toho existovali v minulosti v tvare „mimoriadných veleni“ Caesara a Pompeia počas neskoršej Republiky. Toto usporiadovanie sa Octavianovi najskôr aj páčilo, lebo tým mohol naznačiť, že udržuje tradície a nepokúša sa uviesť niečo radikálne nové. Ďalšie úcty mu boli udelené na druhú schôdzu Senáta 16 Januára. Vtedy dostal Octavianus meno Augustus, slovo čo má nábožský (augur) aj sociálny (auctoritas) význam, ale nie označuje otvorenú politickú dominaciu. C. Iulius Caesar Octavianus sa tým pádom stal Imperator Caesar Augustus. Ďalšie úcty mali viac symbolický význam (vavŕny sa podali na dverách k jeho domu; dostal corona civica zato, že zachranil životy svojích občanov, a „Štít Cností“ bolo postavené v Senáte ako úcta k nemu) ale neboli o nič menej významné zato: pomohli Augustovi získať pozíciu prevahy v štáte a začať s vytvorením svoju Augustánsku ideológiu. Tým „Vyriešením“ sa Augustus stal zároveň vladárom, vodcom a spasiteľom svojej vlásti.

 

          V lete roku vyriešenia odišiel Augustus z Ríma aby návstevoval Galliu a Španielsko. Vďaka toho výleta nebol prítomný v Ríme do 24 PNL – najskôr múdre rozhodnutie, lebo nechalo čas nato, aby sa ľudi zvykli na nové zákony a nový poriadok. Počas toho, čo bol mimo, dozorovali na záležitosti v Ríme jeho priateľia Agrippa a Maecenas. V následujúcom lete po svojom návrate sa odohralo „Druhé Vyriešenie.“ Okolo toho času sa objavoli sprísahanie a dvaja členovia toho, Fannius Caepio a Varro Murena boli odsudený a zavraždený. Neexistuje žiadne svedecto o tom, že kedy a prečo sa sprísahanie odohralo, a ako ho planovali vykonávať sprísahanci, takže otázka ostáva: bolo „Druhé Vyriešenie“ odpoveďom na sprísahanie, alebo naopak? Alebo boli tie dve dianie vôbec spojené? Aj keď sa tá otázka nedá na konci vyriešiť, charakteristiky „Druhého Vyriešenia“ sú zjavné a ľahko porozumiteľné. Augustus sa vzdal kozúlstvo (čo držal od 31 PNL) a držal to len ďalšie dva krat počas svojej vlády, a to len z dynastických dôvodov. V mieste toho mu bolo udelené päťročný imperium proconsulare nad celou Ríšou. Nie je isté, či ten imperium bol väčšý (maius) než to, čo mál hociaký iný správca, alebo či bol taký istý (aequum). Päť dekrétov od obdobia 6-4 PNL, ktoré sa našli v Cyrenaice, svedčia o tom, ako Augustus zásahoval do záležisosti tejto provincie. Zdá sa, že jeho imperium zavrhol ten, čo mál správca, a tým pádom bol maius, ale je to možné, že to obidvaja mali taký istý vplyv, čiže imperium bol aequum. Ale akekoľvek boli právne základy toho, tým, že bol udelený imperium proconsulare v 23 PNL, mohol zásahovať do záležitosti akejkoľvek provincie v celej Ríši. Na rozdiel od iných spravcov, mohol držať svoju moc aj keď bol v Ríme, čiže v pomerium, a to najskôr len z praktických dôvodov, inač by musel obnoviť svoju prokonzúlsku moc po každom čo odišiel z mesta. Tým, že sa vdzal konzúlstva, stratil Augustus určité výsady dnu v meste Ríme (aj napriek svojej pronkonzúlskej moci). V mieste toho mu bolo udelené tribúnska moc (tribunicia potestas), tiež na päť rokov, čo mu dalo všetké práva a výsady tribúna ľudu, bez toho, že by ten úrad musel držať: mohol zvolať ľud, navrhnúť legisláciu, vyhlasiť veto proti schôdzam a návrham a tak ďalej. So svojou prokonzúlskou a tribúnskou mocou bol Augustus teraz schopný rozhodnúť o všetkých záležitosti vnutornej a zahraničnej politiky. Tieto dve moci dlho ostali ako dvojitými stĺpami právneho postavenia Rímskeho Imperatóra.

 

          Aj keď dve veľké vyriešenia 27 a 23 PNL založili základy postavenia Augusta, boli ďalšie zmeny potrebné. Tak isto ako po vyriešenia 27 PNL čoskoro odišiel Aaugustus na východ (22-19 PNL). Pred tým, čo odišiel, musel odmietnúť ponuky o priečku diktatóra alebo trvalý konzúl, čo mu chcel udeliť ľud, ktorí najskôr uplne nepochopili význam Druhého Vyriešenia o rok skôr. V priebehu následujúcych rokov dostal, občasne, niektoré významné výsady a úcty. Na príklad v 23 PNL dostal pravo zvolať schôdzu Senáta kedykoľvek chcel (ius primae relationis). V 22 PNL dostal úlohu dozorovať na zásoby pšenicy pre mesto Rím (na ak dlho nie je isté). V 19 PNL, keď sa vrátil od východu, dostal moci cenzóra na päť rokov. Keď Lepidus konečne zomrel v 13 alebo 12 PNL, sa Augustus stal hlavným kňazom (pontifex maximus). Na konci, v 2 PNL, dostal titul „Otec Vlásti“ (pater patriae), titul čím sa ohromne pýšil. Nie je ťažko porozumieť prečo, lebo titul postavil Augustus na priečke moci v súvislosti s štátom ako mal paterfamilias v súvislosti so svojou rodinou: jednoducho vládol nad všetkým. Pri tom sa stal aj členom všetkých radov kňazov a dostal niektoré symbolické výsady (na príklad nemusel platiť dane). Na konci bol jeho auctoritas. To je slovom, čo sa nedá prekladať, znamebá príbližne autorita a vplyv, čo niekzo má a vyhra vďaka svojmu sociálnemu a politickému postaveniu, pôvodu, schopnosťám, a výkonom. Bolo to pri tom aj neformálnou cnosťou: komukoľvek to mohli Senát a Národ udeliť. Tým spôsobom obzrkadľoval rozsah auctoritas Augusta rozsah a úspešnosť jeho životnej prácy, a pomohlo mu k tomu, aby mohol vyriešiť mnohé záležitosti bez toho, že musel používať moce, čo mu boli zákonami udelené. Stačilo aby Augustus jednoducho prejavoval iným, čo chcel aby sa stalo, a sa to tak stalo, takže, napríklad, kanditáti na úrady, ktorí on uprednostnil, boli zvolení. Ne je to divom, že pychou vyhlásil, že „presahujem všetkých v auctoritas.“

 

          Zložitou nadstavbou Principáta Augusta bolo v skutočnosti povrchom. Ale tak ako akykoľvek úspešný povrch, mohli ľudi v tom veriť. Bolo to príkladom politickej genialite ako Augustus pomaly a trpezlivo zabezpečil úplnu autoritu v každom oblasti verejného života. Pri každom kroke – od sľubu v 32 PNL do „vyriešenia ústavy“ a  úcty a výsady, ktoré mu boli občasne udelené – sa mohol tvariť, ako keby hral pasívnu úlohu. V každom prípade zvolili mu Senát a Národ dobrovoľne moci, výsady a úcty. Nechcel nič pre seba, a často prejavoval zdráhavosť prijať úrady alebo úcty, ktoré sa mu zdali byť prehnané, a niekedy ich otvorene odmietol. Na rozdiel od Caesara, dával Augustus vždy pozor na Aristokratických citlivosti. Pri tom, nijaké moci, čo mál, mu neboli udelené na život, ale na obmedzené doby ako päť a neskôr desať rokov. To, že tie moci boli vždy obnovené keď prišlo na to čas neznamena nič, aspoň si senatóri mohli citiť, že mali na výber. To bolo dôležité. Slova, ktoré vybral Augustus nato, aby opísal svoju moc boli tiež príkladom takty „hlavný občan“ (princeps) nie diktatór, „autorita“ (auctoritas) nie „vláda“ (imperium). Keď sa dodáva jeho priemerne skromný život, aký bol prívetivo prístupný, to, že sa pravideľne poradil so Senátom, a jeho skutočne obdivuhodná pracovitisť, je to jasné, že Augustus je skutočne možno najväčšý a najšikovnejšie manipulatívny politik akejkoľvek kraijny a a akéhokoľvek obdobia.

 

 

Respublica Augusta

 

Predovšetkým iným bolo to dôležité pre Augustus aby základom jeho vlády bolá šľachta, aj ako individuáli, a spolu ako Senát. Na povrh sa mohli šľachtíci stále povýšiť seba a meno svojej rodiny prostrednictvom cursus honorum: aspoň v teórie bolo im tak isto otvorená aj cesta k dosiahnutiu auctoritas, ktorú vlástnil princeps. Augustus sám povedal o jeden z nich, Aemelius Lepidus (synovec triumvira), že ho považoval za schopný splniť tú úlohu. Bolo to tak isto dôležité aby šľachtíci vo svojej spoločnej (čiže Senatórskej) úlohe malí pocit, že sú rovným princepsom. Caesar zaplatil svojím životom za jeho nevšímavosť v oči toho orgána.

 

Senátom tým pádom bolo udelená dôležitá úloha v Republike Augusta. Jeho tradičné miesto ako radový orgán v legislatívnom počínani sa zachovalo, a jeho členia mohli ovplyvniť utváranie zákonov cez consilium principis. Augustus ukázal svoj rešpekt v oči Senáta svojou častou prítomnosťou na jej schôdzy, a veľmý si vážil svoje postavenie ako jeho hlavný predstaviteľ (princeps senatus). Pri tom mohol uložiť zákony len prostrednictvom schválenia Senáta, ale jeho dopisy a príkazy úradníkom, spolu s formálnymi ediktami, ktorých vydál, sa stali všetky zákonom.

 

V súvislosti s právom, tradičné metódy boli spojené s novými inovaciami. Dozorom pôvodných súdov (quaestiones) stále bol prétor a používali sa, abo pred tým, na posudenie vážnych prípadov ktoré súvisleli s Rímskymi občanami sa zachovali svoju úlohu; ale tradičné pravo na výzvu (provocatio) ktoru mál obžalovabný proti rozsúdky u tých a iných súdov bolo premenené na pravo „výzvy k Caesarovi.“ Keďže výzvy sa za Republiku počúvali pred verejnosti (konali sa v sneme), tým pádom bol znižilený stupeň spoluúčasťnenie ľudu pod novým systémom.

 

Najvýznamnejšia inovacia Augusta ale bolo v jeho vytvorenie dvoch nových súdov. Dozorom jedného z tých bol Imperatór, v čom využil svoju súdnu právomoc; a dozorom druhého bol Senát, úloha čo mu dalo možnosť tiež držať súdnu právomoc. Ale Augustus a aj jeho zástupca Tiberius malo využili prvý súd. Ale počas vlád tých dvoch Imperatórov sa zdá, že Senát dostala významnú výsadu svojím právom rozhodnúť v súdoch o svojích členov. Zase pod niektorými inými Imperatórami sa tieto súdy stali orgány tyranstva; počas vlády Claudia, sa vyskytli vo veľkom prípady odsudenia politických nepriateľov (vačšinou senatóri a ekvestrani) Imperatórom samom. Také užívanie právomoci Imperatóra v súkromnom prostredi by mohlo nechať obžalovaných úplne na milosť Imperatóra a jeho poradcov. Hlávna poztívna strana súda senatórov bolo to, že mohlo zabezpečiť obžalovanému spravodlivý súd pred skúsemými mužami. Ale príliš často, pod niektorými neskôršmymi Imperatórami, skončilo to tak, že Senát vyniesol niektoré rozsudky, ktoré, strachu dúfajúc, sa Imperatórom budú páčiť. Tým spôsobom sa Senát stálo miesto, kde sa konali mnohých súdov o zdrade pod niektorým zo zástupcov Augusta, kde ukázal, že bol neschopný rozoznať medzi skutočnými prípadami zrady, a čo boli len obyčajné urážky proti Imperatórovi.

 

V oblasti financiach sa tiež vytvoril systém spoluprácovania medzi princeps a Senátom. Štábom štátných financiach bolá Štátna Pokladnica (aerarium), čo od druhého storočia bolo pod vládou Senáta; rozhodlo o tom ako sa využili zdroje Republiky, a jej úradníci kvestóri ovládali aerarium. V Principátu zachovala svoju úlohu aerarium ako prvotný zdroj peniazy pre hociaké štátné počinanie, zhrňujúc aj počinanie princepsa samý; vládu nad aerarium bolo v rukách prétorov radšej než kvestórov, a, keďže prétori mali vyššie postavenie na cursus honorum, tá zmena zabezpečila to, aby úradníci, ktorí vládli nad aerarium, bolí ľudmi, s čim by princeps súhlasil. Každa provincia mala svoje pokladnicstvo (fiscus), čo hralo menšiu úlohu ako miesto kde si úložiť peniaze, ako hralo ako dôkaz o prijme a výdavkoch tej provincie; lokálne financie sa podporovali podľa potreby, peniazami z aerarium. Fungovanie toho systéma bolo ale narušené to, že Augustus často podporoval aerarium svojími vlástymi peniazami. Neskôr v jeho vláde, v 6 NL, uložil princeps nové vojenské pokladnictsvo (aerarium militare) na zaplatenie opustených vojakov. Toto najprv usporiadal Augustus častočne zo súkromných fondov, ale bolo teraz zaplatené aerarium militare od peniaze, čo dostali zo zvýšeni niektorých daňov.

 

Zopovednosť nad menom bolo v teórie rozdelené medzi princeps a senátom, kde princeps dostal vládu nad striebrom a zlatom, čo potreboval na zaplatenie svojích vojakov; vládu nad meďom a bronzom a ostalo v rukách Senáta – čiže „drobný peniaz“ – čo vyznačil nápis S.C., senatus consulto (podľa dekréta Senáta) na druhých strany takých mínc. Aj tak všetky druhy mínc hrali úlohu propagovať úspech a prosperitu Ríma okolo celej Ríšy. Napríklad vydali sa špecialne mince na oslavenie víťazstvo nad Egyptom, keď sa Rimanom podarilo dostať späť od Parthiancoc legiónske znaky, ktoré stratili Crassus a Antonius, a na propagovanie Gaius a Lucius Caesar ako „velitelia mladeža.“

 

Je to zjavné od „Rímských Ódov“ Horatia, že medzi súčastným správanim v spoločnosti a zvykami predkov bolá veľká rozličnosť, a že pozornosť Augusta bolo súrne vyžiadované nato, aby sa dalo oživiť mrávy, nábožnosť a socialné zloženie Republikánskeho Ríma. Je to zjavné, že posledné storočie bol príkladom čoraz horšieho odchýlenia sa od starých zvykov a mráv; hojnosť, dlhy, posadnutnosť o peniazoch a prostriedkách čím sa peniaze dali vyhrať bolí témy, čim sa Satiry Horatia zapodiavali. Vďaka Horatia bolo to Augustovi skoro povinné zastaviť úpad Ríma a spôsobiť znovuzrodenie lásky v oči starých hodnôt.

 

Túžby Rimanov samozreje presahovali jednoduchú túžbu po sebestačnosti, čo cenzór Cato v druhom storoči vyznačil ako základ ideálneho Rimana. Prospech, čo Imperiálny rast prinieslo, citili viac alebo menej všetci a sa nedál len vymazať legislaciou – aj keď Cato a jeho kamaráti sa pokúšali presne to urobiť. O storoči neskôr veľa optimátski šľachtíci, v čitani mladšý Cato (nepríjateľ Caesara), otvorene propagovali podobný postoj, aj keď dopisy Cicera dokážu, že oni boli tiež posadnutí súčastnou roztŕžitosťou s bohatsvom a veci, čo ti také bohatsvo mohlo kúpiť.

 

Augustus si uvedomil, že hojnosť sa muselo odstrániť, aby si Národ mohol opäť citiť, že má nejaké poslanie. Pritom prográm oživenia by mu dálo možnosť uskutočniť svoju politiku o „Spojené Taliansko.“ Čiže prevrátiť určité nevhodné zvyky v spoločnosti a tým oživiť pocit národneho spojenia a identite. Ale Augustus, na rozdiel od Cata, nechcel zrúšiť bohatstvo a všetko čo bolo s tým spojené. Rím bol teraz stredobodom veľkej o prosperujúcej Ríše, a Augustus videl, že bolí to tie tradičné hodnoty, ktoré im viedli k tej prosperite, a že keby sa udržovali, tak by to viedlo k ešte väčšiemu úspechu a stabilite.

 

Celé Taliansko sa teraz stálo súčasťou tých zmien. Keďže Rímske občansvto v čase Augusta zhrnulo všetok Talianksa, a keďže Rím a Taliansko boli spoločne považovaní ako vlásť Rimanov, bolo to prírozdené, že sa Augustus pokúšal zvýšiť prosperitu a znamenie Talianov. Úloženie nových miest (coloniae) bolo tradičným spôsobom ako zjednotiť teritoriu vďalené od Ríma. Augustus rozšíril tú politiku lebo si uvedomil, že následujúca stabilita, ktorá by taká politika priniesla, by priviedla k zbohateniu Talianov, a to bolo prvým krokom k tomu, aby mohli hrať väčšiu úlohu v správovani Ríše. Tá úloha sa zmenila po čase, najprv sa pričinili tým, že boli najväčšým zdrojom vojakov pre legiónov a pretoránsku stražu, ale neskôr to znamenalo vstúpenie do ekvestriánských a senatórských tried, a napokon aj do vysokých postaveni ako správcov, čo taká hodnosť zabezpečila.

 

Oživenie talianského poľnohospodárstva bolo tiež základou zabezpečenia stabilite a vytvorenia bohatstva. Hralo to samozrejme aj mrávnu úlohu pripomenúť Rimanov a Talianov o ich pôvodných zvykov a spôsobov života. Spolu s rodinou bolo to silno zdôraznené v Respublica Augusta. Augustus sám vytvoril väčšina zákonov týkajúce sa postavením rodiny v spoločnosti, ktoré mali ako svoj úmysel podporovať pravidelné zosobášenie a plodenie deti v manželstva. Prísne zákony proti codzoložnícstvu boli uvedene, spolu s väčšiou slobodou zobrať si muž alebo ženu z nižšých alebo vyššich tried. Na začiatok bol systém pokutok pre manželov bez deti uvedené, ale zabralo tomu miesto systém popudov pre plodenie zákonitých deti, napríklad pre každé zákonité detsko, čo muž mál, znižilo sa mu vek v čom mohol držať úrady o jeden rok.

 

Úspech jeho politiky sa nedá ľachko posúdiť, ale Augustus bol prinutený vykonávať svoje zákony v prípade svojej vlástnej dcéry Iulia v 2 PNL, ju pošiel do vyhnanstva, a jej hlávny codzoložník, Iulius Antonius, bol zabitý. Ale len existencia takých zákonov označi, že voľné správanie, čo v neskoršej Republiky bolo celkom normálne, sa teraz v celku napomenúlo.

 

Horatius tak isto svedomito označil potrebu za nábožske oživenie národa, ako za mrávne oživenie. Dodržovanie tradičných zvykov bolo už dlho ohrozené; už od 186 PNL schválil Senát zákon proti divokými orgiami, ktoré boli spojené s dovážaným kultom Dionysa. Rímske náboženstvo bolo predovšetkým utvárane aby služilo zaujímy štáta, takže aj keď sa tomu venovalo väčšiu pozornosť keď niečo ohrozovalo štáta, bolo to celkom iné počas miera, a ľudi nevideli veľký význam v starých zvykoch. Pritom sa to stálo čoraz viac, že vzdielaní členia spoločnosti považovať filozofiu ako najľepšý spôsob ako debatovať o duševných témov. Ľudi nižšieho postavenia sa zase obrátili k cudzým (prevážne východným) náboženstvom, kde sa viac zdôraznilo styk medzi individuálom a bohom, kto ponukol spasenie a chranu.

 

Augustus venoval veľkú pozornosť nábožensvtu keď začal so svojími zmenami v štátnom usporiadovani; Chrámy boli obnovené, úrad kňaza bolo zdôraznené a úlohy toho úrada boli rozšírené, a sám zabral miesto najvýššieho kňaza keď sa stál pontifex maximus v 12 PNL. Vrchol toho nábožského oživenia bolo oslavenie svetských hier v 17 PNL, sväte pre Apolla a Diany. Podobne nábožské slávnosti usporiadovali často aj neskorší Imperatóri, s tým istým účeľom zvyšiť postavenie Rímskych Bohov medzi občnami Ríše. Augustov zdôraznenie pomoci a chranenia, čo dostal od Apolla, posilnilo spojenie medzi ním a tradičnými Bohami, niečo, čo mu pomohlo v opodstatním svojích zmien a zobrazilo ich ako vôľa Bohov. Ako súčasť svojho zapodiavania sa s rodiným životom, venoval pozornosť domacými Bohami, LaresPenates, a ku kultom Bohyne domácnosti Vesty.

 

Pre mnohých sa Augstus zdál byť živým Bohom; myslelo sa, že len nadčlovek by bol schopný priniesť stabilitu z takéhoto chaosa. Aj keď Augustus bol mužom s pietas, nechcel to, aby ho ľudi považovali za Boh; úznať takéto tvrdenie by narušilo jeho opatrne vytvorený vzťah ako princeps s šľachtou.

 

Túžbu úctiť žijúceho vladára sa tým pádom zmiernilo; tak zvaný „Imperiálny kult“ sa prevážne sústredilo na úctenie Roma, a len náhodou Augusta, kto ju chránil. Táto bočná úloha sa dá tiež pozorovať v pojme genius Augusti, dozorujúcy duch, čo chránil hlavu Imperiálskej rodine, a bolo duševným stelesnením jeho moc a tvorivú energiu ako muž. Imperiálny kult sa rozšíril a vyhral mnohých oddaných okolo celej Ríše. V Ríme, bolo to spojené s mierom, súladou a stabilitou; bolo to najvýššim stelesnením pietas, a tým pádom aj vodenie Augusta Ríma späť k jej starým a svätým hodnotám.

 

Respublica bola tým pádom znovupostavená, a Rímsky štát prosperoval vďaka úznania a príjmania svojích starých hodnôt. Augustus bol formálne deifikovaný 17 September 14 NL; ale pre mnohých dlho pred tým bol božským obnoviteľom na kom prospech celej Ríše záležalo. Bolo to predovšetkým víťazstvom hodnôt, čo pre Ríma zabezpečilo nielen poriadok v štátu, ale čo, po stovky rokov demagogov, politických vojen, a bojov medzi patrijcoiv a plebijcov, úložilo velenie, rad hodnosti, poriadok, a lásku k Bohom a k vlásti ako najvyššie hodnoty Imerpia, a napokon aj najvyššie hodnoty a zásady v duše Rímskeho Národa.

 

 

Administrácia Ríše pod Augustom

 

          Augustus reformoval a zdokonalil administráciu Rímskej Ríše mnohými spôsobami. V oblasti domacej politike zmenil postavenie Senáta, aby nebol ďalej hrať úlohu hlávneho orgána štáta ale aby bola podriadenou bytosťou, zhromaždenie administravívnych a poradových síl, ktoré služili Augustovi. Čo bolo predovšetkým dôležite pre Augustus bolo to, aby ten fakt nebol senatórom otvorene zobrazené pred očami, a to bol pôvodom jeho dvorilosti k nimi. Konzúli, na príklad, boli stále zvolení na jednoročne obdobie, ale to, že citil potrebu voľnejšie rozdávať tú úctu viacernými ľuďmi viedlo k tomu, že Augustus vytvoril nové nižšie konzúlstva, tým pádom dvojnásobujúc množstvo ľudi, ktorí držali konzúlstvo počas jedného roka (nižši konzúli zástupovali v prostreid roka, pri čom ustúpeli obyčajní konzúli, takže v moci vždy bola tradičná dvojica konzúlov). To je dobrým príkladom spojenia tradície s inováciou čo vyznačuje väčšinu Augustov počínania. Augustus tiež menoval senatórov na novo vytvorené úrady ako na príklad kuratór akvaduktov alebo verejných budov, préfektúra mesta, a tak ďalej. Pri tom všetkom sa často a podrobno poradil so Senátom a choval sa k nemu s veľkou úctou. Ešte významnejšie bolo to, že vytvoril vnutornú radu (consilium) od dvoch predchádzajúcych konzúlov, niektorých nižších magistrátov, a pätnásť žrebom vybratých senatórov. Aj napriek tomu, podľa slova Dia, „nič nebolo vykonávané, čo sa Caesarovi nepáčilo.“ Ako sa administrácia štáta stála uzákonenejšia, vybral administratórov aj z nesenatórskej časti elite, equites. Rôzne úplne nové úrady boli vytvorené pre equites, v čitani vládu nad pretoránskymi zástupami a vigiles (požiarnici), spolu s dôležitými úlohami ako préfektami zásobov pšenici a Égypte; ich úlohy ako vojenskí dôstojnici bolo tiež rozšírene počas tohoto obdobia. Ako následok toho získali equites náramne z vlády Augusta, a vlád budúcych Imperatórov. V celku boli zmeny Augusta smerované k vytvoreniu trvalých úradov s viac dlhotrvajúcymi úlohami, keďže Republikánsky system uprednostnil príležitostné, vystreidajúce sa úlohy, alebo dokonca aj žiadne úlohy.

 

          V oblasti vonkajšej politike bolo mnoho nového armádou dobývaného územia usporiadované na provincie, najmä pri Dunaje (Moesia, Pannonia, Noricum a Raetia) a pri Alpách (Alpes Cottiae a Maritimae). Na východ a v Maurentie v severnej Afrike dovolil aby existovali klientské kráľovstva a mesta, niekedy s veľmi zložitými priplietenými dohodami, ako s Tetrarchami v Palestine alebo s mnohými menšími kráľovstvami, ktorí boli porozhádzované v prostried a na východných krajoch Malej Ázie. Od 27 PNL boli usporiadovaní do tých, ktorí zodpovédali obrovskú provincia Augusta (takzvané „Imperiálne“ provincie) a do tých, ktorí boli udelené Senátu alebo Národu („senatórske“ alebo „verejné“ provincie). Zloženie provincie v roku smrti Augusta 14 NL bolo také, že Imperiálne územia boli o dva krat viac než verejné, a že náčeľníkom všetkých okrem jedného z dvadsiatichpiatich legiónov, ktorí vtedy slúžili, bol Augustus. Pri tom dekréty Cyrenaicy svedčia o tom, že urobil rozhodnútie Imperatór o vnutornum spravovani aj tých verejných provincií. Také zásahovanie bolo zákonné podľa imperium proconsulare, čo mu bolo udelené v 23 PNL, a vyvoláva otázky o tom, či existovala nejaké spoluvládanie Senátom a pricepsom (tak zvaná dyarchia). Na konci vládol nad všetkými provinciami Augustus.

 

          V celku sa dá povédať, že provincie, či boli Imperiálne alebo verejné, ohromne získali z vlády Augusta. Priniesol im nielen mier ale aj dobrú vládu. Legati v Imperiálnych provinciach boli menovaní Augustom na trojročné obdobie alebo viac na základe lokálných okolností, keďže prokonzúlovia v verejných provinciach sa ďalej streidali ročne. Muži sa líšili vo svojom postaveni od senatórov (prokonzúlovia, väčšinou prétoranskeho postavenia, vo verejnych provinciach; legáti prétoranskeho alebo konzúlskeho postavenia v Imperiálnych) do equites (správujúc ako préfekti, ako v Égypte a niektorých z menšých, neozbrojených provinciách). Akekoľvek mali postavenie, pod novou vládou nemáli noví správcovia dôvod prečo by mali vydierať obrovské sumy peniaza, čo prokonzúlovia a proprétorovia Republikánskeho obdobia používali na financovanie svojej kariére v Ríme, lebo úspech týchto kariér záležalo teraz menej na víťazstvo vo voľbách a viac na náklonnosť Imperatóra. Vydieranie v provinciach by mohlo teraz byť dokonca aj nebezpečné, lebo vyvolávalo podozrievanie o konečných cieľoch správca. Toto obmedzenie platilo tak isto vo verejných ako aj v Imperiálnych provinciach, lebo všetkí správcovia boli teraz zodpovední jednej najvyššej autorite spôsobom ako neboli pod Republikom. To neznamená, že pažravý správca ako typ úplne zmizol, ale že, väčšinou – okrem sklamania Galla a Crassa – boli menovanie Augusta správcov v celku rozumné. Nepočujeme o žiadne podstatné chyby v riadeni provinciach počas jeho vlády a určite nič, čo by sa dalo porovnávať s počinaním Caesara alebo Sullu počas Republiky. Augustus, vďaka svojej prokonzúlskej moci, mohol aj osobne zásahovať do hociakeho provinciálneho spora, ako slávne urobil v prípade Cyrenaicy. Nie je to potom prekvapujúce, že zo všetkých Imperatórov, sa najde najviac obrázkov Augusta v provinciách, aj dlho po jeho smrti. Nesmie sa tiež zabudnúť o tom, že to úviduhodné obdobie miera a úkvitu, čo priniesol Augustus svojou vládou, sa pozná nielen pod menom Pax Romana, ale aj pod menom Pax Augusta.

 

 

Vek Augusta

 

          Ako prvý občan Ríma, sa Augustus čoskoro stál aj prvým patrónom a podporovateľom umenia v Ríši, a mnoho ľudi blísko jemu hrali podobné úlohy. V oblasti umenia a architektúry bol Augustanský program vybudovanie rozsiahlé, z čoho vzniklo slávny citát: „našiel som Rím ako mesto tehál, nechal som ho ako mesto mramora.“ Augustus pychou sa chválil svojími mnohými veľkými projektami vybudovania (projekty postavenia, obnovenie a okrášľenia), ktoré financoval zo svojích vlastných peniaz. A v týchto projektoch nie je ani zhrnuté nepočitateľné množstvo vecí, ktoré vykonávali na jeho príkaz jeho príbuzní, jeho blízki kamaráti, alebo Rímska šľachta.

 

Veľký súčasť vybudovania bolo spojené s pietas Augusta ako syn Caesara. Dokončil Forum Iulium, spolu s jeho Chrámom venovaný Venuši Genetrix (ploditeľka), sväta bohyňa gens Iulia, z čoho, podľa legendov, pochádzala rodina Iulia. V Forum Romanum sa dokončilo aj Basilica Iulia, po čom bola najväčšou budovou tejto typy v celom Ríme. Aj Fórum aj Basilika boli dôležitými verejnými budovami, lebo súdy sa tam konali a bankáry a obchodnícy tú miestnosť na svoje počinanie tiež používali. V Forum Romanum bol aj vybudovaný Chrám Deifikovanému Iuliovi, postavené oproti pódiu (rostra) stredobodom politického života počas Republiky odkial sa podávali reči, a domu Senáta, Curia, znovupostavenie čoho Augustus tiež podokončoval.

 

Medzi jeho najvýznamnejšými monumentami v meste je jeho Forum Augusti, so Chrámom Marsa Ultoris (Mars pomstiteľ) ako svoj stredobod, čím zdôrazňoval svoju úlohu ako vojvodca aj náčeľník armád; spolu so svojím pomstením v bitke pri Philippi roku 42 NL zavraždenie svojho otca Iulius Caesar. Ara Pacis Augustae, veľký mramorový oltár na Campus Martius čo oslávovalo mier, ktorú priniesol Augustus Rímskemu svetu, je tiež príkladom monumentálým charaktérom vybudovania, spolu s rozsiahlým počinanim Agrippy v Campus Martius, čo splodilo Kúpeľe Agrippy, jeho StagnumEuripus, pôvodný Pantheon i Saepta Iulia.

 

Vcelku je Augustanský štyl príkladom spojenia starým s novým, čo pri tom skúsi replikovať Grécky štyl, kvôli čomu sa jeho smer často považuje za Hellenizujúce. Tým pádom najdeme v oblasti architektúry, že Chrámy sa vybudovali s tvárom skoro totžný so starými Talianskými modelami, čiže Augustanský Chrám sa stále postavuje na vysokom pódiume, a vstup stále vytvoruje jedno schodište v predu, ale vybudovali sa teraz prevážne z mramora; a mimo toho stĺpy, ktoré boli pôvodne z dreva a stáli len v predu, teraz pokračovali okolo celého Chráma vytvorujúc kolonádu, ako často obklopilo Grécke Chrámy, a stĺpy, ktoré sa používali, boli pri tom z mramora a Grécke, najmä Korintské. Táto zmena štylov je vidno aj v kontraste medzi večnými portrétami Augusta, ako jeho socha v Prima Porte, a niekedy brutálne „veristickými“ sochami Rímskej šľachty, ktoré sa vyskytli v neskoršej Republikánsej doby.

 

V oblasti verejných budov skúsill princeps ďalej rozvivinúť svoj vzťah k obyčajným ľuďom, a to dosiahol s vybudovaním mnohých budov a stavieb pre obsluženie, najmä jeho prerobenie systém kanálov v Ríme, a pre zábavu verejnosti. Divadlo Marcella bolo najľepším príkladom tých zábavných budov. Grécke divadla, z technologických dôvodov, sa museli vybudovať pri kopci alebo v priehlbine, ale v Augustanskom Ríme vďaka betónu sa mohli sedadla opierať na radikálny systém preplietených okruhlých podperov, tým pádom umožňujúc to, aby sa štruktúra vybudovala hocikde. Divadlo Marcella sa stálo základom pre veľkých divadiel a amphitheatri, ktoré sa v násedujúcych štyroch storoči po celom Ríši vybudovali, a čoho je Colloseum v Ríme najväčším príkladom.

 

Literatúra počas vlády Augusta sa tiež rozkvitla. Bolo to obdobie niektorých z najslávnejších a najvplynejších spisovateľov Ríma: Vergilius, Horatius, Ovidius, Propertius a Tibullus v oblasti básne, a Livius v oblasti próze. Ale najmä Vergilius, kto utváral národný épos Rímanom vo svojom Aeneas, čo rychlo zabralo miesto Annales Ennia ako básňa, ktorá sa musel každý Riman v škole na spamäť naúčiť. Veľké rozkvitnútie literárneho počinania vzniklo prevážne z rozvivinutia do literárných okruhov umelecké patrónstvo.  Najvýznamnejšý literárny a umelecný patrón toho obdobia bol C. Maecenas, blísky spoločník Augusta od začiatku kariéra Imperatóra, ale niekto, kto, na rozdiel od Agrippy, nikdy nehral aktívnu úlohu v politike. S charaktérom bon vivant, aktívne podporoval kariére Vergilia a Horatia kým nezomrel v 8 PNL. Ďalšý okruh vzniklo okolo M. Valerius Messalla Corvinus, kto podporoval kariére Tibully a Ovidia.

 

Stredobodom Augustanskej literatúry bolo oslavenie úloženie Augustom novú vládu na základe tradičných Rímskych hodnôt, vláda, ktorá zabezpečila poriadok, mier, spravodlivosť a stabilitu v štátom a verejnom živote, a tým pripravovala cestu pre nové úspechy pre Rímsky Národ v novom veke Imperium Romanum.